ulvberget

Alla inlägg den 28 maj 2013

Av veronica sundholm - 28 maj 2013 15:41


 


Ni som vet vart jag har mitt Torp, kanske undrar "Varför kalla bloggen för Ulvberget? Vart ligger det?". Jaaa... Jag har döpt lilla stället till det   Och jag tycker att det finns goda skäl för det...


Om man tänker på hur ortsnamn kom till förr, så har jag mer än ett belägg för namnet Ulvberget. Det började när vargarna började etablera sig i vårt område (västra medelpad) 2004-2005. Jag hyrde ut stallet då, eftersom jag bodde hos dotterns pappa. En kväll, när hästägarna till de inhyrda hästarna, skulle ta in dem så var det kallabalik. Hästarna var oroliga. Och det upptäcktes sår på den ena hästens bakben. Det konstaterades senare att det var Varg.


När jag flyttade hem igen, med mina hästar, så tog det väl ett år till nästa incident. Samma då. Kom upp till hästarna (fast på morgonen) och den ena hästen var halt. Han hade ett bett i strupen och söndertrasade framben. Veterinären sa att "Något hoppat upp och bitit honom" i strupen.


Sedan har jag hört Varg däruppe, en vinterkväll. Kanske 100 m från stallet.


Min mamma har sett Varg ett flertal gånger där. Min pappa likaså...


Jag har "bara" sett spår, spillning och hår. Kanske för att jag sällan har glasögon hos hästarna, hahaha.


Men det är inte bara "Ulv" som går där uppe. Näe, björnar finns det gott om. De smyger omkring där och vi har hört en vissla. Och en gång när jag snickrade i stallet, så gick en björn förbi (10-15 meter) stallet utan att jag märkte ett skit!


Och en björn skrämde hästarna ur hagen förra våren, så de sprang -själva!- till sitt sommarbete 3-4 km bort...


Så egentligen skulle Bloggen/Torpet kunna kallas Björnberget. Eller Rovberget. Men jag kör på Ulvberget.


Var på Erikshjälpen idag och fyndade. Hittade grejer till Torpet. En jättefin, sirlig hylla i svart trä. Får se om jag målar om den... Den hyllan tänker jag placera ovanför trappen. Där har jag planer på att göra en "läshörna/minibibliotek". Folk skrattar åt mig när jag säger "bibliotek". Men jag har ALLTID önskat mig ett! Så det får bli ett "mini".


 

Något av det vackraste jag vet -gamla böcker!


I just den hyllan, tänkte jag bara ha gamla vackra böcker. Jag har så smått börjat samla på dem. Helst medicinsk litteratur (människa o djur). Fyndade även en sådan bok idag; "Medicinsk uppslagsbok" från 1944.


Fotar senare.


Hoppas att jag kommer upp en sväng ikväll, så att jag får dona lite. Det är dags att öppna fönster på övervåningen och börja hiva ut skrot.


Kram så länge!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur firar DU Valborg?
 Hemma. Med familjen.
 Brasa. Grilla. Festa. Raketer...
 Vad då fira?
 Vet inte än...
 Åka runt och kika...
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hästarna

Mående

Rovdjur

Skogen


Ovido - Quiz & Flashcards